ASAS CPANEL HOSTING

UPGRADE TO NVMe CLOUD

Dear customers. Pakar Hosting will migrate all of cPanel accounts from ssd to NVMe based on cloud hardware. By make this migration is definitely will provide better services in line with our mission always to be better. What's new? Old New Disk ssd NVMe Hardware Standard/Classic Cloud Memory per cPanel account 512Mb 2Gb Write speed […]

CARA MEMINDAHKAN WORDPRESS

Perkhidmatan Pakar Hosting mempunyai sokongan untuk laman web yang dibangunkan menggunakan WordPress, Joomla, Opencart, Magento dan lain-lain. Ianya boleh dibina secara manual dan atau secara otomatik menggunakan Softaculous. Terdapat pelbagai sebab untuk dijadikan alasan mengapa memilih perkhidmatan Pakar Hosting, antara lain ialah harga yang murah dan sokongan yang baik. Dibawah ini ialah panduan memindahkan WordPress […]

ASAS CPANEL HOSTING

Salam sejahtera.

Pembelian hosting akan diaktifkan serta merta sebaik sahaja pembayaran disahkan, walau bagaimanapun laman web akan tersedia atas talian bilaman dns pada domain telah aktif dan bersepadu dengan pelayan hosting. Jika anda membeli domain daripada kami (daftar baru) .com atau .net (dan nama domain sejagat yang lain) masa yang dianggarkan ialah 1 sehingga 3 minit laman web tersebut akan dapat dilayari atas talian, masa yang lebih lama diperlukan untuk domain MY (Malaysia).

Sebuah mel mengandungi butiran akaun cPanel dihantar ke alamat e-mel sebaik sahaja pembelian diaktifkan. Butiran login adalah kod unik untuk mengakses web hosting dimana ianya adalah tapak penyimpanan yang akan diguna untuk membina laman web. butiran pelayan mengandungi alamat IP dan nama hos pelayan yang diguna untuk menyepadukan domain dengan web hosting.

Butiran e-mel ialah laluan keluar dan masuk mel, butiran ini diperlukan jika ingin menggunakan aplikasi pihak ke-3 untuk menguruskan e-mel.

Sila rujuk mel contoh pada laman ini;.

panduan asas cpanel hosting malaysia
panduan asas cpanel hosting Malaysia

ASAS CPANEL HOSTING

1.BACKUP

Terdapat pelbagai cara buat backup, contoh menggunakan perisian JetBackup, Softaculous dan backup secara manual.

Seterusnya >

2.FILE MANAGER

File manager adalah kemudahan pada web hosting, ia membolehkan pengguna memuat naik dari komputer kepada pelayan, edit fail pada pelayan dan memuat turun daripada pelayan kedalam komputer.

Seterusnya >

3.FTP

FTP (File Transfer Protocol - Protokol Pindahan Fail) merupakan protokolo piawaian yang digunakan bagi menyalin fail dari satu hos kepada hos lain melalui rangkaian berdasarkan TCP/IP.

Seterusnya >

4.PANGKALAN DATA (DATABASE)

Pelayan pangkalan data merupakan perisian simpanan data yang berasaskan DBMS.

Seterusnya >

5.DOMAIN TAMBAHAN (ADD ON)

Kemudahan ini membolehkan pengguna menghos banyak domain dalam web hosting.

6.DOMAIN ALIAS

Juga dikenali dengan nama Park domain dimana satu laman web tersedia dan boleh dilayari pada pelbagai domain.

Poinkan nama-pelayan atau dns domain ke web hosting dan tambah domain sebagai alias untuk menggunakan kemudahan tersebut.

7.SUB DOMAIN

Kemudahan ini membolehkan pengguna mencipta pautan dan tapak web baru dibawah domain utama, contoh https://blog.pakardns.com.

Seterusnya >

8.EDITOR DNS

Sistem urus dns pada web hosting membolehkan pengguna ubah suai rekod dan menyepadukan domain dengan mana-mana pelayan. Pengguna boleh mencipta satu pautan (subdomain) contoh https://shop.pakardns.com dan disepadukan dengan blogger/blogspot, tumblr, shopify dan lain-lain.

Sila rujuk blog ini dan ini.

Dear Muhammad (COMPANY).

PLEASE READ THIS EMAIL IN FULL AND PRINT IT FOR YOUR RECORDS

Thank you for your order from us! Your hosting account has now been setup and this email contains all the information you will need in order to begin using your account.

If you have requested a domain name during sign up, please keep in mind that your domain name will not be visible on the internet instantly. This process is called propagation and can take up to 48 hours. Until your domain has propagated, your website and email will not function, we have provided a temporary url which you may use to view your website and upload files in the meantime.

New Account Information

Hosting Package: ALPHA 1GB
Domain: pakardns.com
First Payment Amount: $8.75
Recurring Amount: $8.75
Billing Cycle: Annually
Next Due Date: Sunday, June 14th, 2020

Login Details
Username: pact3l
Password: #OS3mn*tF2V
Control Panel URL:http://672.93.123.4:2082/
Once your domain has propagated, you may also use http://pakardns.com:2082/

Server Information
Server Name: WEB HOSTING
Server IP: 672.93.123.4

If you are using an existing domain with your new hosting account, you will need to update the nameservers to point to the nameservers listed below.

Nameserver 1: a.ns.pakardns.com (507.161.23.84)
Nameserver 2: b.ns.pakardns.com (507.161.19.94)
Nameserver 3: c.ns.pakardns.com (507.191.99.10)

Uploading Your Website

Temporarily you may use one of the addresses given below to manage your web site:

Temporary FTP Hostname: 672.93.123.4
Temporary Webpage URL: http://672.93.123.4/~pakardns/

And once your domain has propagated you may use the details below:

FTP Hostname: pakardns.com
Webpage URL: http://www.pakardns.com

Email Settings

For email accounts that you setup, you should use the following connection details in your email program:

POP3 Host Address: mail.pakardns.com
SMTP Host Address: mail.pakardns.com
Username: The email address you are checking email for
Password: As specified in your control panel

Thank you for choosing us.

PAKAR HOSTING
https://account.pakarhosting.net

*contoh mel

9.E-MEL DAN WEBMAIL

E-mel merupakan salah satu kemudahan utama web hosting, kemudahan ini membolehkan penggunanya buat akaun e-mel dibawah jenama syarikat dan domain peribadi.

Seterusnya >

10.SSL

SSL merujuk kepada Secure Socket Layer (dulunya dikenali dengan TLS, Transport Layer Security) adalah kaedah penyulitan protokol menggunakan sijil dimana data peribadi pengguna seperti kata laluan tidak terdedah ketika dihantar log masuk kepada pelayan.

Memasang sijil ssl pada pelayan membolehkan pengguna melayari laman web menerusi pautan https (hypertext transfer protocol secure).

Seterusnya >

11.VERSI PHP

Kemudahan penyesuaian versi php membenarkan pengguna menukar versi penerbitan php dengan mudah.

Seterusnya >

12.PEMASANG AUTO

Softaculous adalah perisian pemasang skrip otomatik dimana keupayaanya memasang skrip tanpa melalui proses rumit. Pengguna tidak perlu memuat turun skrip dari laman web rasmi dan tidak perlu buat pemasangan secara manual yang melibatkan pangkalan data (database).

Seterusnya >

HOSTING REVIEWS

  • They didn’t asked for my testimonial, but i giving one of my free will. I have been impressed with their level of service from day 1. They have been very helpful, very-very helpful indeed. I have other domain hosted somewhere but here is the best service provider for web and domain hosting based on their level of support. Keep up the great work..
    - SUZEARITZ SUHIMI
  • Termasuk ini dah 5 domain saya registerkan disini. Amat berpuas hati dengan perkhidmatan yang begitu cekap dan pantas oleh tenaga-tenaga yang berkemahiran. Teruskan perkhidmatan terbaik anda. Kekalkan momentum ini dan teruskan memberi perkhidmatan terbaik. ANDA SEMUA TERBAIK!!!...
    - AZRIB, WEB DESIGNER
  • Perkhidmatan yang sangat terbaik. Sy begitu berpuas hati dgn apa yang saya lalui bersama hosting rajwali. Website saya lancar, secure dan yg penting, harga pun berbaloi utk memiliki website sendiri. Terima kasih…
    - RAZALI
  • Service sangat terbaik. cepat dan tangkas apabila melaporkan kerosakan mengenai hosting blog. Harga sangat murah berbanding tempat lain di Malaysia.
    - KHAIRIL MAZRI, BLOGGER
  • Dah lama sangat menggunakan perkhidmatan Hosting Rajawali… tak ingat berapa lama,,,,,, 5tahun atau lebih. memang terbaik!!…. …..
    - FIEY S
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram